Panel

Haber sitelerinin belki de en önemli yeri paneldir, çünkü editör ile site ve siteyi çalıştıran yazılım arasında bir ara yüz olarak görev yapmaktadır. Editör ve muhabirlerin günlük haberleri, etiketleri en doğru şekilde girmelerini ve haberleri kategorize edip genel olarak SEO etkileşimlerini en doğru olarak yapacakları ara yüzdür. İyi bir haber sitesi panelinde şunlar yer almalıdır:

 

  • Panelde farklı kategorilerde haber, makale ve röportaj girişleri yapışabilecek farklı giriş yapabilecek seviyede kullanıcılar sınıflandırılmalı ve yetki seviyelerine göre giriş yapabilmeli. En üst seviyede site yöneticisi olmalı, onun altında editör ve editörlerin altında muhabirler yer almalıdır. Ayrıca günlük yazarlara da kendi yazılarını girebilecek seviyede kullanıcı açılmalıdır.

 

  • Panel içinde haber girişlerini rahat ve hızlıca girecek ara yüz olmalı ve kullanıcıya haberin başlığını, haberin kategorisini, haberin etiketlerini, haberin spot girişini ve haberin ana metnini girebileceği bir şekilde tasarlanmış olmalıdır. Haberin giriş saati ayarlanabilmeli, ayarlanmadığında otomatik sunucu saatini baz almalıdır. Girilen haberin manşet resimleri girilebilmeli ve istenirse haberle ilgili videolarda yüklenebilmeli veya embed edilebilmelidir. Buna ek olarak haber girişi esnasında ilişkili haberler, ilişkili video ve galeriler ile ilgili giriş yapılabilmelidir ve çapraz haber ağacı oluşturma imkânı olmalıdır.

 

  • Panelde sırf galeri oluşturmak için seçenekler olmalı ve birçok haber tarafından paylaşılan galeriler oluşturulabilmelidir. Buna ek olarak video galerileri de oluşturulabilmeli, haber videoları kolayca eklenebilmelidir.

 

  • Farklı seviyede kullanıcılar röportaj girişi ve benzeri günlük haber içeriği olmayan metinleri de girebilmelidir.

 

  • Panelde haber, makale, röportaj, video ve resim galerisi girişi dışında farklı giriş platformları yaratmaya hazır olmalıdır. (Mesela Karikatür, Firma Rehberi gibi ek platformlar9

 

  • Panelden temel kategori oluşturma ve bunların alt kategorisini oluşturma imkânı olmalıdır.

 

  • Eğer haber sitesinde yoruma izin veriliyor ise muhakkak yorumları kontrol edecek bir alt panel olmalı ve buraya arı bir yetkilendirme yapılabilmelidir.

 

  • Haber sitesinde üyeliğe izin veriliyorsa, üyelerin düzenlenmesi panelden yapışabilmeli ve üyelere toplu mesaj gönderme imkanı olmalıdır.

 

SEO

 

SEO amaçlı olarak yazılımın düzgün hazırlanması ve yapılması sitenin organik trafik elde etmesinde önem arz etmektedir. SEO için site bazında, kategori bazında ve girilen haber/makale bazında otomatik olarak yapılması gereken bazı kriterler vardır.

 

Öncelikle site için keyword yoğunluğuna uygun meta tag/keyword kullanımı site geneli için girilebilmeli.

 

Kategori ve haber girişleri için uygun keyword girilebilmeli ve girişlerde Google’ın tavsiye ettiği uzunluk dışında giriş yapıldığında uyarabilmeli.

 

Resimler siteye yüklenirken yazılım onları habere uygun olarak otomatik etiketlendirmeli veya haber girişi yapan kişini seo kurallarına uygun etiketlendirmesine izin vermelidir. Resim etiketlendirmesi özellikle güncel Google algoritmalarında önemli bir yer almaktadır.

 

H1, H2 ve H3 headerlar SEO açısından düzenlenmeli ve her haberde muhakkak bu headerlar doğru ve uzun vadeli endeksleme için mevcut olmaldırlar.

 

Site haritası Google standartlarına uygun olarak yazılım tarafından oluşturulmalı. Ancak haber sitelerinde sürekli 100+ günlük haber girildiğinden dolayı, site haritası otomatik olarak oluşturulmalı.

 

Google, Bing, Yandex, Yahoo gibi arama motorlarında doğru endeksleme için crawl(tarama) hızları gereksiz sayfalar devre dışı bırakılarak kontrol edilebilmeli ve otomatik olarak robots.txt dosyası oluşturabilmeli.

 

SEO amaçlı olarak yazılım özellikle Google News metatag kullanımını otomatik sağlamalı ve girilen haberlerin böylece News uyumlu olması sağlanmalıdır. (örneğin <meta name=”news_keywords” content=”Zeytin Dalı Harekatı, Afrin, TSK son durum”>)

 

Google News için ayrı bir site haritası oluşturulmalıdır.

 

Gerek SEO gerek Google News’a dahil olmak için kullanılan URL adres yapısı özel ve haber başlığını içerecek şekilde olmalıdır.

 

Site yapısında Mikrodata kullanımı ile düzenlemeye özen gösterilmelidir.

 

Sosyal paylaşım butonları her aktif sosyal medya için bulunmalıdır ve gerekirse bazı platformlarda otomatik paylaşım yapmaya müsaade etmelidir.

 

Websitesine üye olup push notifikasyonu ile siteden haberlerin okuyuculara otomatik düşebilmesi sağlanmalıdır.

 

Her linke tıklandığında yeni bir sayfa açılması sağlanmalıdır. Bu özellikle Sayfa Gösterimine katkıda bulunacaktır.

 

RSS feed muhakkak otomatik olarak yaratılmalıdır.

 

Olabildiğince Javascript kullanımı az olmalıdır. Özellikle Google’ın 2018 için önerdiği algoritmalarda Javascript kullanımı gereğinden fazla olursa olumsuz etkiliyor.

 

Olabildiğince sitenin hızlı açmasını sağlayacak dosya keşleme veya Memcached ile çalışma seçenekleri aktif olmalıdır ve panelden ayar yapılabilmelidir.

 

 

Reklam Kontrol

 

Yazılımın en önemli olması gereken özelliklerinden biri reklamların gerek Google Adsense, gerek Ligatus, gerek Admatic ve gerek diğer reklam gruplarında otomatik çalışması sağlanacak şekilde ayarlanmalıdır.

 

Özellikle Google Adsense reklamlarından maksimum faydayı elde edebilmek için en önemli kriterlerden biri muhakkak reklam düzenleme yerlerinde gerekli düzenlemeleri periyodik olarak yapabilmektir. Zaman zaman bunların yerlerinin değiştirilmesi ve farklı reklam boyut ver türlerinin değiştirilmesi Google tarafından önerilmektedir.

 

Bu çerçevede yazılım gerekli reklam türleri ve gerekli reklam boyutları konusunda esnek olmalı ve site template’ını gerekli şekilde otomatik olarak ayarlayabilmelidir.

 

Örneğin site ana sayfasının tepesine 940×90 reklamda yerleştirilebilir veya 728×90 reklamda yerleştirilebilir. Mevcut yazılım hangi reklam kullanılırsa kullanılsın bunu ortalayabilmeli ve gerekli tema altyapısını buna göre otomatik adapte edilebilmelidir. (Böylece değişik reklam yerleşimleri denenebilir). Özellikle mobil temada farklı mobil boyutlarında oynama yapmak Adsense gelirlerinde faydalı sonuç vermektedir.

 

Panelde muhakkak reklamın yerleşim yerini ve biçimini gösteren bilgiler olmalı ve oraya panel üzerinde giriş yapılabilmeli ve istenilen Adsense kodu veya diğer reklam kodları konduğunda otomatik olarak göstermeye başlamalıdır.

 

Haber içi reklam özelliği muhakkak reklam seçeneklerinde bulunmalıdır.

 

 

 

Tema Kontrol

 

Yazılımın başarılı olması ve gerek arama motorlarından organik trafik çekebilmesi gerek ise temanın Alexa ve benzeri platformlarda başarılı olmasını sağlamalı; aynı zamanda okuyucunun dikkatini cezbetmelidir. Yazılım aşağıdaki unsurları tema kontrol için muhakkak barındırmalıdır.

 

  • Manşet Seçenekleri (Adet, boyut vb)
  • Kategori özelleştirme (Kategori logoları, renk ayarları)
  • Çoklu Galeri Seçeneği
  • Gazete Manşetleri
  • Blokları Sıralama (Ana sayfadaki blokları sıralama ve farklılaştırma seçenekleri)
  • Üst Manşet Ayar
  • Farklı Font Seçenekleri
  • Farklı Header Tasarımları (Sitenin üst kısmına farklı tasarım)
  • Infinity Özelliği (Haberden habere alta doğru sonsuz döngüde geçiş)
  • Farklı Footer Seçenekleri

 

Mobil Seçenekler

 

Sitelerin başarılı olmasındaki en önemli özelliklerden biride mobil cihazlarda başarıyla açmaları ve çalışmalarıdır. Özellikle Google algoritmalarında mobil olarak da başarı ile çalışan cihazlar ön sıralarda yer almaktadır ve kullanıcı deneyimi açısından da haber sitelerine mobil cihazlarla giriş oldukça yaygınlaşmaktadır. Yazılım Mobil seçeneklerde şunları sağlamalıdır:

 

  • Mobil Responsive yapı ile her boyutta mobil cihaza uyum sağlayan tema (Bu seçenek ayrı bir mobil sayfa oluşturulma seçeneğine göre arama motorlarında daha faydalı oluyor)
  • Mobil İçerik Sıralama ile mobil sayfaya özel düzenleme yapabilme imkânı
  • Özel Mobil Reklam Yerleşimleri
  • Haber Detayda Responsive Resimler ve Responsive Video
  • Hızlı Google AMP Sayfaları Tasarımları ve AMP Uyumluluk

 

Leave a Reply